Stichting Palm Music Foundation

Welkom op de website van de Stichting Palm Music Foundation. De Stichting heeft ten doel het bevorderen van de kenbaarheid van de Antilliaanse klassieke en salonmuziek. Dit doet zij door het organiseren van concerten, het uitbrengen van Cd's en partituren, het schrijven van boeken en artikelen en het geven van lezingen en interviews over de Antilliaanse klassieke en salonmuziek.

Geïnspireerd door het 175e geboortejaar van Jan Gerard Palm (1831-1906), de nestor van de Antilliaanse muziek, is gedurende de periode 2006-2008 hard gewerkt aan het verzamelen van zijn partituren om hiervan een muziekbundel uit te brengen. familie met koningin Beatrix Dit heeft geleid tot unieke vondsten in particuliere collecties in Madrid, Venezuela, Nederland en op Curaçao en ook in het Nationaal Historisch Archief en in het archief van de synagoge op Curaçao.

Op Zaterdag 1 november 2008 werd met een pianorecital in het Theater Diligentia te Den Haag officieel een aanvang gemaakt met de activiteiten van onze stichting. Het pianorecital met werken van Jan Gerard Palm werd gespeeld door Robert A. Rojer, een achter-achterkleinzoon van Jan Gerard Palm en werd aangeboden aan Hare Majesteit de Koningin in aanwezigheid van 88 nakomelingen van de componist evenals vele hoogwaardigheidsbekleders. Na afloop werd Hare Majesteit het eerste exemplaar van een boek over het leven en werk van Jan Gerard Palm en van een cd met een deel van zijn composities voor piano aangeboden. Ook werd in 2008 ook een muziekbundel met 115 van zijn teruggevonden partituren bij muziekuitgeverij Broekmans & Van Poppel uitgebracht.

Sinds haar oprichting in 2008 heeft de Palm Music Foundation een scala aan activiteiten ondernomen. Hiertoe behoren onder andere de uitgifte van een viertal Cd's en het regelmatig organiseren van concerten. De stichting heeft in de afgelopen periode 650 partituren van Curaçaose componisten uit de 19e en de eerste helft van de 20e eeuw laten digitaliseren ter behoud van het muzikaal erfgoed. Op initiatief van de stichting zijn inmiddels een viertal muziekbundels met partituren uitgegeven.

MAIL!